5 Mart 2015 Perşembe

Dolar yeterince yükselmedi mi ? (3)

Dolar/TL 2.57 ile rekor kırdı. Bir süredir dolar/tl yeterince yükselmedi mi? Şeklinde yazılar yazıyorum. Bu yazıları yazmaya başladığımda 2,45 civarlarında bir kur vardı. O günden bu yana yaklaşık % 4 yükseliş oldu. Küçük yatırımcının al sat farkını da hesaba katacak isek Bu gün 2,56'dan iyi ihtimalle sattığını o günlede de 2,46'dan aldığını var sayarsak % 4'ün biraz altında bir kar. Yani burada yazılı olanları hiç umursamasaydı ve bu gün satsaydı % 4 kar elde edecekti. Ancak kaldıraçlı işlem yapmıyorsa hiç bir küçük yatırğımcı dolar altın gibi yatırımlarında % 4 kar için işlem yapmaz. En az % 10 hatta % 25 kar beklentisi ile işlem yapacağını var sayıyorum. Dolayısıyla küçük yatırımcı için bu gün dolar alış günü değil.  Bu gün dolar alan küçük yatırımcı doların 3 tl olmasını bekler ve ya düştüğü için satar ya da bir gün ihtiyaçtan satar ama doların 3 tl'yi görmesini şu gün için beklemek çok doğru olmayacaktır. Bunu söylerken de grafiklere göre tahminde bulunuyorum. Bu blogda dolar al 1,79'larda iken yazılmıştı. (daha önceden blog yazmadığım için yazılı bir kayıt yok ama 1,40'lardan da dolar al tahminim olmuştu.) (yine blog yazmadığım dönemlerde gr altın için 50 liralardan al demiştim. 100 liralarda sat dedim. Almadıysan alma dedim. Sadece grafiklere bakarak. 2012'de 100lerin üstüne çıkan altın ki ben alma dedikten sonra yaklaşık bir % 3 -4  daha yükselmişti. Sonra düştü ve 3 yıl sonra o seviyelerde. Doğanın temel kurulları kaotik ve ön görülemez bir sistem olan piyasalar için de geçerli. İniş ve Çıkış mutlak. Ve rekor seviyeler mutlaka ciddi ters hareket potansiyelini oluşturuyor. Normalde olmayacak bir satış hızı rekor seviyelerden bir süre sonra oluyor. Bunun zamanı tam olarak kestirmek ya da tam olarak seviye vermek mümkün değil. Ancak şu günlerde dolar için doğru bakış açısın nereden düşmeye başlayacak olmalı.  Ve küçük yatırımcı yatırım stratejisine bakıp karar vermeli % 5'lik bir kar payı için alım yapıyor ise bu olasılık düşükde olsa var. Hala bir % 5 daha gidebilir dolar. Ama % 30 kar beklentisindeyse almak için çok geç. Ancak ciddi bir düzeltme hareketinden sonra % 30'luk bir kar olasılığı mümkün olabilir.

Merkez bankaları kura müdahele etmeli mi? Buna her zaman hayır cevabı verdim. Aslında merkez bankaları ekonomi için de bu kadar belirleyici olmamalı. Üretim ekonomi de belirleyici olmalı. Çağımız 2008 krizinden beri merkez bankaları ekonomisine döndü. Ve para daha çok finansal araçlar içinde dolaşıp üreten ekonomiyi yeterince canlandıramadı ve bir kısır döngü içinde devam ediyor süreç.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder